جمعه 6 مرداد 1396 - 5 ذيقعده 1438 - 2017 ژولاي 28
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 82615
تاریخ انتشار : 25 بهمن 1390 0:0
تعداد مشاهدات : 1270

طرح آموزش الکترونیکی رساله نویسی (آمال) رونمایی شد

طرح آموزش الکترونیکی رساله نویسی ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی صبح امروز (سه شنبه 25بهمن) با حضور دکتر نادری منش، معاون آموزشی وزیر علوم و دکتر طهرانچی، ریاست مرکز نشردانشگاهی رونمایی شد.

 

 

طرح آمال، صبح امروز (سه شنبه 25 بهمن) در سالن همایشهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور حسین نادری­منش، معاون آموزشی وزارت علوم و محمدمهدی طهرانچی، رئیس مرکز نشر دانشگاهی و جمعی از استادان دانشگاه ها و مدیران سازمانها با حضور خبرنگاران رونمایی شد.

امروزه چگونگی تدوین رساله و پایان نامه یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از همان روزهای نخست ورودشان به دانشگاه است. سئوالاتی در ارتباط با چگونگی گردآوری اطلاعات، استناد به متون زبان های خارجی و استفاده از آن منابع و حتی شیوه صحیح ارائه مطالب در جلسه دفاعیه اذهان دانشجویان و پژوهشگران را بخود مشغول داشته است.

دوره آموزش الکترونیکی رساله نویسی (آمال) که با همت مرکز نشر دانشگاهی و با تحقیق و پژوهشی 2 ساله به سرانجام رسید شاید پاسخ معقولی به هزاران پرسش بی جواب دانشجویان از نحوه نگارش صحیح پایان نامه های­شان باشد.

این طرح که به طرح آمال شهرت دارد صبح امروز در سالن همایشهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور حسین نادری­منش معاون آموزشی وزارت علوم و محمدمهدی طهرانچی رئیس مرکز نشر دانشگاهی و جمعی از استادان دانشگاه ها و مدیران سازمان ها با حضور خبرنگاران رونمایی شد.

محمد مهدی طهرانچی، رئیس مرکز نشر دانشگاهی و طراح سامانۀ آموزش الکترونیکی رساله نویسی در خصوص لزوم راه اندازی چنین سامانه ای بیان داشت:

طرح آموزش الکترونیکی رساله نویسی طرحی است که بیش از 2 سال در مرکز نشر دانشگاهی و به عنوان یک ضرورت به آن پرداخته شده است و امروز آماده بهره برداری است. پایان نامه ها و رساله ها میراث مکتوبی هستند که از رشد علم، فرهنگ و  تمدنی که قصد ساخت آن را را داریم به جای می ماند و در جهت هرچه بهتر نمودن این میراث باید تلاش کرد.

با توجه به نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گسترش دوره­های تحصیلات تکمیلی که به عنوان یکی از کلیدهای گسترش دانش محسوب می شوند، تلاش نمودیم تا از طریق این سامانه، به دانشجویان در بحث مستندسازی و ویرایش صحیح پایان نامه ها یاری رسانیم و امید است که این امر، مقدمه ای باشد برای شروع فعالیت در حوزه های دیگر.

رئیس مرکز نشر دانشگاهی، در ادامه سخنانش از آغاز پژوهش و پیاده سازی طرحی دیگر در زمینه تبدیل کردن زبان فارسی به زبان علم خبر داد و افزود: اساساً مرکز نشر دانشگاهی با توجه به رسالتی که در زمینه گسترش زبان فارسی به عنوان زبان علم در تولید و انتشار در نشر تخصصی و به عنوان یکی از بازوهای تخصصی وزارت علوم تحقیقات و فناوری بر عهده دارد، در حال پژوهش و بررسی در ارتباط با تبدیل زبان فارسی به زبان علم است. متأسفانه در حال حاضر در بسیاری از محافل علمی، اصول صحیح نویسی و ویرایش زبان فارسی رعایت نمی شود و  با توجه به اینکه این زبان، به دلیل برخورداری از پیشینۀ غنی، قابلیت تبدیل شدن به زبان علم را دارد، این طرح نیز  با رهنمودهای وزارت علوم و حمایتهای دانشگاه های سراسر کشور در مرکز نشر دانشگاهی در حال بررسی است تا در چنین روزی، آماده بهره برداری شود.

نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، با تأکید بر لزوم توجه به چگونگی نگارش رساله و پایان نامه به‌ویژه در مقطع دکتری بیان داشت:

دوره دکتری بالاترین و رسمی ترین درجه علمی هر کشوری است و آنچه که از آن دوران برای دانشجو به یادگار خواهد ماند رساله ای است که در پایان دوره تحصیلش ارائه خواهد کرد و در واقع سند افتخاری از دوران تحصیل و  گویای نحوه فعالیتش در آن دوران است. چه بسیار دانشمندانی که بر این واقعیت اذعان داشتند که نخستین جرقه های نظریاتشان، در این دوران و در هنگام تدوین پایان نامه به ذهنشان خطور کرده است. در احادیث دینی نیز بر این مهم تأکید شده است که "علم را با مکتوب کردن به روز بیاورید" و بدین ترتیب می توانیم شاهد درجه اهمیت پایان نامه ها در سطوح علمی هر کشوری باشیم.

نادری منش در ادامه، به اصولی که در ارتباط با رساله ها وجود دارد اشاره کرد: نخستین موضوعی که همواره در ارتباط با رساله ها مطرح است آن است که در رساله حتماً باید علم و دانشی متناسب با پایۀ علمی دانشجو مطرح شود. عامل دیگر، اطمینان از صحت مطالب مطرح شده در رساله است و سومین موضوع مهم، چگونگی نشر و نگارش رساله است که این سامانه در واقع پاسخگوی همین موضوع است.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه گفت: لازمه اینکه بتوانیم یافته ها و نظریات خود را در یک چارچوب صحیح و منطقی ارائه دهیم این است که برای نوشتار، قالب و چارچوب یکسان و صحیحی قائل شویم. اگر این یکسان سازی در نوشتار رساله ها صورت گیرد، طبقه بندی رساله ها و مقالات علمی به سهولت صورت خواهد گرفت و در نتیجه می توان افزایش بهره وری و بیان شفاف تر مطالب را انتظار داشت.

 وی در ادامه سخنانش با اشاره به جایگاه زبان و ادب فارسی در ماندگاری فرهنگ و هویت ایران گفت: زبان فارسی از محتوای فرهنگی و مذهبی غنی برخوردار است و توان این را نیز دارد که به زبان علمی کشورمان مبدل شود. اگر اعتقاد داریم که میراث دار یک فرهنگ غنی و ماندگار هستیم باید به مقوله زبان نیز اهمیت زیادی دهیم و از جایگاه آن در ترویج این فرهنگ و حفظ میراث بزرگ ادبی خود غافل نشویم.

 لیلا نظری منش، عضو هیئت مدیرۀ شرکت همراهان آتیه پاسارگاد از سخنرانان دیگر طرح آموزش الکترونیکی رساله نویسی،  با تأکید بر اهمیت رساله نویسی در مقاطع مختلف تحصیلی گفت:

هدف ما از راه­اندازی این طرح، ایجاد فضای آموزشی انعطاف­پذیر و مشارکتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته های مختلف بود تا آنان بتوانند در هر زمان و مکانی از مزایای این طرح بهره مند شده و بدین ترتیب مسئله رعایت مساوات و عدالت در دسترسی تمامی دانشجویان به منابع آموزشی و استادان معتبر نیز فراهم شود.

وی افزود: هدف دیگر ما از اجرای این طرح، ایجاد امکان انتقال دانش و تجربیات و به عبارتی تجاری سازی دانش است، که با توجه به رویکرد مرکز نشر دانشگاهی در توسعۀ آموزش الکترونیکی صورت گرفته تا بدین ترتیب آموزش سنتی و محدودیتهای آن به یک رویکرد نوین یادگیری که تعامل دانش و آموزش را تبلیغ می کند، تبدیل شود.

نظری منش در ارتباط با ویژگی هایی که طرح آمال نسبت به دوره های آموزشی مشابه خود دارد تصریح کرد: از جمله ویژگی های آن، میزان ساعت متفاوت آموزشی است که به فراخور نیاز و متناسب با رشته تحصیلی دانشجویان، به آنان ارائه می شود. و این امکان برای آنان فراهم شده است تا از این طریق در زمان و هزینۀ آموزشی خود صرفه جویی کنند.

دوره آموزش الکترونیکی رساله نویسی، به 9 کارگاه آموزشی تقسیم می شود که از مرحله ارائه طرح پیشنهادی تحقیق تا مرحله دفاع از پایان نامه را پوشش می دهد. و درکنار آن، برنامه های مکمل آموزشی و برگزاری مباحثات گروهی نیز، به دانشجویان ارائه خواهد شد. و آنان می توانند در طول دوره آموزشی برای پاسخ به پرسشهای خود، به صورت آنلاین از نظرات و راهنمایی های آموزشیاران و استادان نیز استفاده نمایند. در حین برگزاری دوره و پس از آن نیز آزمون ارزیابی سطح علمی دانشجو صورت می گیرد و در خاتمه دوره، گواهی نامه پایان دوره به دانشجویان اعطا خواهد شد. 

نظری منش، در پایان سخنانش، از دانشگاههای سراسر کشور خواست تا در پیشبرد این طرح و به تبع آن، ارتقاء سطح علمی دانشجویان از طرح آمال حمایت نمایند و اظهار داشت: تأکید ما بر نقش مهم جامعه دانشگاهی و پژوهشی کشور در حمایت مادی و معنوی از این طرح است چراکه اگر برای آینده بلندمدت سرمایه گذاری نکنیم آینده کوتاه مدتی نیز نخواهیم داشت.

با اتمام سخنان ایشان، رونمایی از طرح آموزش الکترونیکی رساله نویسی صورت گرفت و با مشارکت حسین نادری منش معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و محمدمهدی طهرانچی، ریاست مرکز نشر دانشگاهی طرح آمال آغاز به کار کرد.

 


جستجو در فروشگاه :
نظرسنجـــی
از اطلاعات کدام بخش سایت بیشتر استفاده می‌کنید؟
از اطلاعات کدام بخش سایت بیشتر استفاده می‌کنید؟



مراکز فروش
تهران ، خیابان دکتر بهشتی ، خیابان خالد اسلامبولی(وزرا) ،نبش کوجه دهم، شماره 50
021-88725954
تهران ، خیابان انقلاب، چهارراه وصال شیرازی،روبروی سینما سپیده، پاساژ خبیری
021-66404011
 
e@ecommerce@iup.ir