يکشنبه 28 آبان 1396 - 1 ربيع الاول 1439 - 2017 نوامبر 19
Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 82616
تاریخ انتشار : 25 بهمن 1390 0:0
تعداد مشاهدات : 1251

متن گفتگوی دکتر محمد مهدی طهرانچی ریاست مرکز نشر دانشگاهی با برنامۀ گفتگوی خبری اخبار 20 شبکه 4 سیما

طرح آموزش الکترونیکی رساله نویسی (آمال) صبح روز سه شنبه 25 بهمن، در سالن همایشهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه اندازی شد. در مراسم رونمایی این طرح، هدف از اجرا و اثربخشی آن در مستندسازی، درست نویسی و رعایت اسلوب صحیح نگارش پایان نامه ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
محمدمهدی طهرانچی در تشریح اهداف طرح آمال و لزوم پیاده سازی آن در دانشگاههای سراسر کشور در گفتگوی خبری اخبار ساعت 20 شبکه 4 سیما توضیحات جامعی را بیان داشت که مشروح گفتگو بدین شرح است:

 

 

با توجه به اینکه نخستین بار است که از یک طرح الکترونیکی و با حضور معاون آموزشی وزارت علوم رونمایی می شود ویژگیهای این طرح را برشمارید و در ارتباط با قابلیتهای آن توضیح دهید.

رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد به عنوان نخستین کار پژوهشی دانشجویان، از ارزش و اعتبار زیادی برخوردار است و با توجه به رشد علمی کشور و  افزایش تعداد رساله های دکتری، باید انتظار داشت که در آینده به میراث مکتوب کشورمان مبدل شوند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز نشر دانشگاهی با توجه به رسالت خود، وظیفه توانمندسازی دانشجویان را در ارتباط با صحیح نوشتن رساله دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد بر عهده دارد.

رساله و پایان‌نامه‌ها باید از ویژگیهای صحت علمی، صحت ساختاری و زبانی برخوردار باشند اما متأسفانه با بررسیهایی که در این زمینه انجام داده‌ایم شاهد نواقصی در رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد به ویژه در رعایت زبان فارسی بودیم حتی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز زبان فارسی در مستندکردن و کتاب‌نویسی آنچنان که باید رعایت نمی‌شود.

 

درس روش تحقیق که به عنوان یک واحد درسی مشترک در اکثر رشته‌های دانشگاهی به آن پرداخته می‌شود نمی تواند پاسخگوی نیاز دانشجویان در مستندسازی پژوهشهایشان باشد؟

روش تحقیق بحث آغازین شروع فرایند پژوهش به شمار می‌رود اما تنها با عنایت به این واحد  درسی، نمی‌توان پاسخی برای مباحث پیرامون بهینه و توانمندسازی مستندات به شیوۀ صحیح و در چارچوبهای استاندارد یافت. این سامانه در واقع پاسخگوی نیاز تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ابتدای فرایند پژوهش تا جلسه دفاعیه آن است که در 9 سرفصل و باتوجه به مقتضیات دانشجویان به آنان ارائه خواهد شد.

 

آیا تفاوتی در نحوه آموزشهای ارائه‌شده در این سامانه متناسب با رشته‌های مختلف دانشگاهی وجود دارد؟

این سامانه قادر به پاسخگویی تمامی نیازها و سؤالهای دانشجویان در رشته‌های مختلف دانشگاهی است و تمامی سرفصلهای ارائه‌شده در آن نیز، توسط استادان مجرب و به نام آن حوزه گردآوری و تنظیم شده در سامانه ارائه می‌شود. هدف ما این است که از طریق این شیوه آموزشی، دوره رساله و پایان‌نامه‌نویسی را به دورانی پربار و لذت‌بخش برای دانشجویان تبدیل کنیم و از رنجشی که گاهاً به دلیل عدم تسلطشان بر نحوۀ تدوین رساله و پایان‌نامه متحمل می‌شوند بکاهیم.

 

آیا این دوره‌ها از استانداردهای جهانی نیز برخوردار است؟ 

مرکز نشر دانشگاهی از سابقه 30 ساله در حوزه نشر دانشگاهی بهره‌مند است و براساس این تجربه 30 ساله و با نگاه به استانداردهای جهانی، با راه‌اندازی این سامانه، رسالت خود را در پاسداشت زبان فارسی و تبدیل کردن آن به زبان علم به انجام رسانده است. ما امیدواریم که این طرح با استقبال خوبی از سوی دانشگاه‌ها مواجه شود تا بتوانیم با همکاری و حمایت آنان، تعداد بیشتری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را از مزایای آن بهره‌مند سازیم.

 

از جمله اهدافی که از راه‌اندازی این سامانه عنوان کردید ایجاد عدالت در دسترسی به منابع و استادان و همچنین صرفه‌جویی در زمان و هزینه دانشجویان است، در ارتباط با چگونگی وصول به این اهداف توضیح فرمایید.

با توجه به توسعه تحصیلات تکمیلی در نقاط مختلف کشور، ما از طریق راه‌اندازی این سامانه و ارائه آموزشهای الکترونیکی، سعی کردیم که فارغ از مرزهای جغرافیایی و با استفاده از اینترنت، پاسخگوی تمامی دانشجویان سراسر کشور باشیم. از طرف دیگر، این شیوه آموزش این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند که در زمان و هزینه‌های خود در تهیه رساله و پایان‌نامه‌ها صرفه‌جویی کنند.

 

دانشجویان از چه طریقی می‌توانند به منابع موردنیازشان که به آن اشاره کردید دسترسی یابند؟

برای تسهیل دسترسی و تهیه منابع مورد نیاز دانشجویان، در مرکز نشر دانشگاهی و سایر نهادهای مسئول دیگر، راهکارهایی در دست اجراست از جمله اینکه ما در مرکز نشر دانشگاهی در حال تهیه بانکهای اطلاعاتی مناسبی از منابع مرجع و مجلات هستیم و در حال حاضر نیز مرکز نشر توانسته با راه‌اندازی سامانۀ نشریات الکترونیکی بیش از 150 مجله فارسی زبان را گردآوری نماید و در تلاش هستیم تا این میزان را به 600 نسخه برسانیم. البته سایر مراکز نیز نظیر پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات و مرکز ISC بانکهای اطلاعاتی مناسبی را گردآوری نموده در اختیار دانشجویان و محققان قرار داده‌اند.

 

متقاضیان چگونه می‌توانند دراین دوره‌های آموزشی ثبت‌نام کنند؟

تمامی دانشجویان و پژوهشگران متقاضی ثبت‌نام در دوره آموزش الکترونیکی رساله‌نویسی می‌توانند به سایت مرکز نشر دانشگاهی به نشانی www.iup.ac.ir مراجعه نموده به سایت آموزش الکترونیکی رساله‌نویسی (آمال) متصل شوند. البته ما در تلاش هستیم که با ارتباط با دانشگاهها و برخورداری از حمایتهای آنان، ثبت‌نامها را به صورت گروهی انجام نموده و بدین طریق، دانشجویان را از تخفیفات ثبت نام گروهی بهره‌مند سازیم.

 

 

 

 


جستجو در فروشگاه :
نظرسنجـــی
از اطلاعات کدام بخش سایت بیشتر استفاده می‌کنید؟
از اطلاعات کدام بخش سایت بیشتر استفاده می‌کنید؟



مراکز فروش
تهران ، خیابان دکتر بهشتی ، خیابان خالد اسلامبولی(وزرا) ،نبش کوجه دهم، شماره 50
021-88725954
تهران ، خیابان انقلاب، چهارراه وصال شیرازی،روبروی سینما سپیده، پاساژ خبیری
021-66404011
 
e@ecommerce@iup.ir